Program Mieszkanie dla Młodych został pomyślany jako remedium na problemy mieszkaniowe ciut młodszych obywateli. Jednak założenia, jakie przyjęto na etapie wprowadzania w życie pierwszej wersji tego programu spowodowały, że nie był on dostępny dla najbardziej potrzebujących. Jak zmienią to wprowadzone od pierwszego września uaktualnienia?
Ograniczenia pierwszej wersji
Powodowały one dla potencjalnych kupców szereg niedogodności. Jedną z najważniejszych było to, że dofinansowanie wkładu własnego dotyczyło tylko nowych mieszkań budowanych przez deweloperów lub na rzecz członków spółdzielni. budowanych przez deweloperów, bądź na rzecz członków spółdzielni, w sytuacji kiedy mieszkania zostały już wybudowane i rozliczone. Dopłata dotyczyła 50 metrów kwadratowych mieszkania o powierzchni do 75 metrów lub domu do 100 metrów kwadratowych. Limity te były wyższe dla rodzin wielodzietnych i wynosiły odpowiednio 85 metrów kwadratowych za mieszkanie i 110 metrów kwadratowych za dom. Ponadto dofinansowanie w przeliczeniu na metr kwadratowy nie mogło przekroczyć maksymalnych limitów ustalonych osobno dla każdego regionu.
Oddzielne limity ustalono dla miast wojewódzkich, dla sąsiadujących z nimi gmin i dla pozostałych gmin województwa. Powodowało to, że z jednej strony nie można było kupić większego mieszkania o cenie za metr kwadratowy mieszczącej się z założonym limicie, zaś z drugiej niemożliwy był zakup małych mieszkań w lepszych lokalizacjach, których cena za metr kwadratowy przekraczała ustalony limit. Ponadto zasady dofinansowania powodowały migrację środków głównie do miast wojewódzkich i ich sąsiedztwa, gdzie zlokalizowane były inwestycje deweloperskie.
Druga wersja programu
Wprowadza ona szereg zmian, z których najważniejszą jest rozszerzenie możliwych do dofinansowania lokali o te pochodzące z rynku wtórnego. Pozwoli to na otwarcie rynku na mniejsze miejscowości, w których dostępne są mieszkania używane, brakuje zaś nowych inwestycji. Program jednak preferuje rynek pierwotny, co widać między innymi w wysokości dopłat do mieszkań nowych, które wynoszą 110 procent wartości wskaźnika przeliczeniowego, zaś dla mieszkań używanych jest to 90 procent. O ile jednak w przypadku miast wojewódzkich dofinansowanie dla mieszkań z rynku wtórnego jest na bardzo niskim poziomie w relacji do cen mieszkań, o tyle w przypadku tzw. Polski powiatowej możliwość kupna mieszkań z rynku wtórnego i dopłaty do nich mogą spowodować rozruszanie się tamtejszego rynku.
Dopłaty dotyczą także mieszkań lub domów powstałych w wyniku przebudowy. Z dofinansowania wkładu własnego będą mogli skorzystać też członkowie spółdzielni mieszkaniowych po podpisaniu z nią umowy o budowę lokalu. O dofinansowanie mogą starać się te same grupy osób, co w pierwszej edycji programu, przy czym w razie braku zdolności kredytowej będzie można wskazać dowolną osobę, która przystąpi do umowy kredytowej nie zaś tylko członkowie najbliższej rodziny.
Limity wiekowe pozostają na tym samym poziomie dla singli i par bezdzietnych lub mających co najwyżej dwójkę dzieci, zniesiono je z kolei dla osób lub rodzin z co najmniej trójką dzieci. Wzrasta także wysokość dofinansowania wkładu własnego dla rodzin z dwójką dzieci do 20 procent a dla rodzin, które mają co najmniej troje dzieci do 30 procent. Bez zmian pozostaje ono dla osób i par bezdzietnych oraz dla tych, którzy mają jedno dziecko. Ponadto bez zmian pozostaje 5 procentowy dodatek, który przyznawany jest jeśli kredytobiorcy urodzi się lub zostanie przysposobione trzecie lub kolejne dziecko.
Mieszkanie dla Młodych MDM Sprawdź najlepszą dopłatę w programie Mieszkanie dla Młodych MDM |
Wpis jest wpisem gościnnym autorstwa redaktorów współpracującego serwisu.